در حال بارگذاری ...

دکتر محمد‌علی‌شاه موسوی، زندانی آزادشده از زندان گوانتانامو، در هشتمین برنامۀ هم‌قصه برای اولین بار برای مخاطب ایرانی، روایتی دست‌اول و بدون‌واسطه را از درون زندان گوانتانامو بیان می‌کند.

به گزارش روابط عمومی برنامه هم‌قصه، دکتر محمدعلی‌شاه موسوی، پزشکی افغانستانی است. او که عضو لویی‌جرگه موقت افغانستان بوده است، در سال ۸۲ در خانه خود در شهر گردیز افغانستان توسط نظامیان آمریکایی ربوده می‌شود و ۴۰ ماه را در بند آمریکایی‌ها در زندان‌های بگرام و گوانتانامو می‌گذراند.

موسوی هفته گذشته نیز مهمان برنامه هم‌قصه بود و توضیح داد که چگونه آمریکایی‌ها او را در منزلش دستگیرکردند و به زندان گردیز و سپس بگرام بردند. روایت او از زندان‌های گردیز و بگرام تا نحوه انتقال او به زندان گوانتانامو بیان شد که به دلیل کم‌بود وقت، ادامه آن، به برنامه بعدی موکول گردید. او مجددا این هفته به هم‌قصه می‌آید و مشاهدات خود را متمرکز بر زندان معروف گوانتانامو و اتفاق‌هایی که در این زندان برای او روی داده است، ادامه می‌دهد.

زندان گوانتانامو پس از اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی، زیرنظر پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو ایجاد شد و افرادی که متهم به ارتباط با فعالیت‌های تروریستی در خارج از خاک آمریکا بودند، به این بازداشتگاه انتقال یافتند. به شهادت شاهدان عینی، بیشتر این زندانیان بی‌گناه بوده‌اند.

«هم‌قصه» عنوان برنامه‌ای است که در هر قسمت با مهمانانی غیرایرانی به گفت‌وگو می‌نشیند و داستان زندگی آن‌ها را که درون‌مایه‌ای انسانی دارد، روایت می‌کند. این برنامه «جمعه‌شب‌ها» ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.




نظرات کاربران