در حال بارگذاری ...

در انتفاضه‌ای که داریم جنگ کاملاً به صورت مستقیم شروع شده است و اهداف اصلی استراتژیک که برای انتفاضه مد نظر گرفته شده، اول آزادی کل فلسطین هست...

گروه بین الملل «نسیم آنلاین»: مقاومت تنها گزینه‎ای است که فلسطینیان با در پیش گرفتن آن موجودیت رژیم صهیونیستی را تا به امروز به چالش کشیده‎اند و رژیم صهیونیستی با ادعای قدرت نظامی خود، تسلیم اراده فلسطینان است.

در عین حال، وضعیت سخت معیشتی مردم غزه ادامه حیات ساکنان آن را به طور جدی تهدید می‎کند تا جایی که شرایط نامساعد اقتصادی در غزه باعث شده که بخش بیمارستانی و بهداشتی در این منطقه با کمبود شدید کادر پزشکی و تجهیزات درمانی مواجه شود.

از سوی دیگر، انتفاضه سوم که قیام جدید فلسطینیان علیه اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی محسوب می شود، وارد نهمین ماه خود شده است. انتفاضه سوم یا انتفاضه قدس همچنین ضربه سختی به روند شهرک‌سازی وارد کرد و رژیم صهیونیستی عملا از تفکر تقسیم مسجدالاقصی منصرف شده است و این پیروزی‌ها نشان می‌دهد که انتفاضه قدس فقط انتفاضه خشم و اعتراض نیست بلکه حرکتی است که رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار داده است.

در همین ارتباط، «نسیم آنلاین» گفتگویی با "خالد جمال الازبط" سخنگوی رسانه‎ای جنبش مقاومت مردمی فلسطین انجام داده است که به شرح زیر است:

غزه اکنون از لحاظ اقتصادی  در چه شرایطی به سر می برد؟

محاصره‌ای که اکنون از جانب اسرائیل هست هم هوایی و هم زمینی است و در مقابل محاصره‌ای که از جانب مصر صورت گرفته از سمت رفح طبیعتاً فشار زیادی به غزه از نظر اقتصادی وارد کرد و عملاً مردم قوت روزانه خود را هم نمی‌توانند تهیه کنند و حتی ورود تسلیحات و اسلحه و امثالهم به غزه ممنوع شده است.

حتی جوانانی که در دانشگاه‌ها هم تحصیل کرده‌اند، نمی‌توانند کار و تخصصی که دارند در زمینه آن مشغول شوند و آنهایی که تحصیلات دانشگاهی ندارند هم نمی‌توانند کار پیدا کنند و درصد بیکاری نسبت به کل جوانان موجود در غزه به 85 درصد رسیده است.

بحث دیگر مربوط به سوخت و گاز و بنزین و دارو و مواد غذایی است که ورود آنها هم به غزه ممنوع شده است که البته یک مقدار بسیار کمی که از طریق اسرائیل وارد می‌شود، از طریق ترکیه به صورت بسیار جیره بندی شده وارد غزه شود.

فلسطینیان در انتفاضه سوم چه اهدافی را دنبال می کنند؟

در انتفاضه‌ای که داریم جنگ کاملاً به صورت مستقیم شروع شده است و اهداف اصلی استراتژیک که برای انتفاضه مد نظر گرفته شده، اول آزادی کل فلسطین هست نه تنها غزه و هدف دوم و اصلی این است که کسانی که ساکن این منطقه بودند و منطقه را ترک کردند، برگردند و به طور کامل در واقع همه آنها که از زمین فلسطین اخراج شدند برگردند و با حقوق مساوی‌شان زندگی کنند و این مسئله تنها زمانی محقق می شود که همه فلسطینیان همکاری کنند.

آیا خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در انتخابات آینده از ریاست جنبش کناره گیری خواهد کرد؟

این موضوعی است که تصمیم گیری درباره آن کاملاً به رؤسای حماس بر می گردد چرا که انتخابات و تمام مسیر قانونی‌ آن توسط حماس صورت می‌گیرد و حتی گروه‌های دیگر هم نمی‌توانند دخالتی بکنند.

 پاسخ دادن به این سوال کمی سخت است و من نمی‌توانم پاسخ آن را به خوبی بیان کنم زیرا سیاست آن به اوضاع و شرایط داخلی خود حماس بر می گردد.

چرا با وجود فشار اتحادیه اروپا، باز هم شاهد ادامه شهرک‎سازی های رژیم صهیونیستی هستیم؟

نتایج عکس به خاطر این است که اولاً فلسطینی‌ها به دلیل حصری که دارند امکان خروج از کشورشان را ندارند و نمی‌توانند در کشورهای عربی دیگر اسکان داشته باشند و وقتی که اسرائیل شهرک‌سازی را ادامه می‌دهد و مناطق را یکی پس از دیگری می‌گیرد، کم کم این مسئله موجب می‌شود که دیگر جایی برای زندگی نداشته باشند و خود این مسئله به نوعی موجب می‌شود که سرزمین فلسطین نصیب اسرائیلی‌ها شود.

روز "قدس" که امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به این روز نامگذاری کرده است، چه تاثیری در نگاه جهانیان نسبت به رژیم صهیونیستی دارد؟

 قبل از اینکه این روز توسط امام خمینی(ره) اعلام شود، مسئله فلسطین هم در جهان و هم در کشورهای عربی مورد غفلت واقع شده بود تا اینکه روز قدس اعلام شد و به نوعی در مورد فلسطین شناخت جهانی حاصل شد و به جایی رسید که کم کم کل کشورهای دنیا این روز را مقدس می‌شمردند.

در حال حاضر نامه‌ها و بیانیه‌هایی که از طرف فلسطینیان منتشر و صادر می‌شود به کشورهای مختلف مخابره می‌شود و الان می بینیم که خیلی از کشورها دور هم جمع می شوند و به نوعی از مردم فلسطین حمایت می‌کنند و در نهایتا این نکته اهمیت ویژه دارد که کشورهای مختلف به این نتیجه برسند که فلسطین به عنوان یک کشور مستقل باید آزاد شود.




مطالب مرتبط

دوازدهمین هم‌قصه

دوازدهمین هم‌قصه

من که مدیر یه موسسه پژوهشی بودم، ‌12-13 کیلو وزن کم کردم. توی تمام کشور ما گزینه‌ای نداشتیم. واقعاً اگه بعضیا توی کوبا می‌تونستن که مزیت‌هایی به خاطر موقعیت خودشون به دست بیارن فیدل کاسترو و دیگران اونو سر به نیست می‌کردن. چون اونا باید مثالی برای کل مردم می‌بودن. وگرنه موقعیت ...

|

یازدهمین هم‌قصه

یازدهمین هم‌قصه

برای من سه هدف برای پروژه بوکس برای صلح وجود داره. اولیش اینه که بچه‌های سوری خوشحال بشن. دومیش اینه بین دو کشور رابطه برقرار کنیم. برای من رابطه بین مردم عادی استرالیا و مردم عادی سوریه خیلی مهمه اما سومیش اینه که می‌خوایم سوریه واقعی رو به کشور خودمون نشون بدیم نه اون روایتی ...

|

راویتی شنیدنی از ماجرای زندگی یک مذهبی واقعی

راویتی شنیدنی از ماجرای زندگی یک مذهبی واقعی

کشیش استرالیایی دیوید اسمیت در یازدهمین قسمت از برنامه هم‌قصه ماجرای زندگی پر فراز و نشیبش، از پیوستن به کلیسا تا سفر به سوریه برای حمایت از مردم این کشور را بازگو خواهد کرد.

|

نظرات کاربران